onsdag, september 05, 2012

älska sig själv

Vi håller på med ett test i skolan, vi ska komma på vad vi står för och vad vi ska ha för personligt varumärke. Det är lättare sagt än gjort, ska sägas. Det är ganska svåra frågor man ska svara på, t.ex. om man var 20 år igen, vad man skulle ändra. Eller bra saker med en själv, ens bästa egenskaper som partner, kompis, arbetskamrat. Det har alltid varit så svårt att formulera saker man tycker är bra med sig själv. Visst, senast igår skröt jag om att jag är så snygg på mitt körkort. Det är jag! Jag har aldrig varit så snygg som på den bilden! Men det är svårt att skryta om sig själv. För hur går det egentligen ihop med jante? Vi snackar gärna om (och göttar oss i)  folk som gjort bort sig, som är idioter, som gjort en jävligt arg, som misslyckats osv. Men vi är ganska sena med att berömma, och speciellt oss själva. Och jag är sjukt dålig på det. Både till mig själv och till andra, det är en sak att ha i bakläxa livet ut.

Anna Ileby, en fantastisk konstnär, har skrivit en sådan lista, 5 saker hon älskar med sig själv. Det är fantastiskt att göra en sån, att öva på att faktiskt sätta uppskattande ord på den du ska leva med resten av livet. Och ja, det är med dig själv såklart. Medan jag filar på min lista, så tycker jag att du ska fila på din. Och kan du fler än fem, skriv ned dem och fortsätt skriva, och läs dem för dig själv när självpeppen är låg.


Inga kommentarer: