måndag, juni 16, 2008

Sova gott

Jag läser en urbra bok som heter Sova gott, och handlar om hur man ska göra för att inte snurra i sängen, utan kunna somna in! Skitskoj! En grej som jag tyckte var intressant var detta;

Sömnforskningen har slagit fast att vissa är morgonmänniskor och andra kvällsmänniskor. Med detta menas att våra kroppar redan från födseln är byggda för en viss dygnsrytm, alltså för att vara aktiva under ett visst antal timmar för att sedan gå till vila. Evolutionen har skapat två sorters människor. Den ena är en sort som med sina tidiga morgnar ger ett effektivt intryck på sina arbetsplatser, men sällan pussar annat än kudden på sena efterfester. Den andra är de som befinner sig i ett katatoniskt tillstånd fram till lunch då de äter sin frukost, men å andra sidan alltid verkar ha roligast på de sena festerna.

Jag förkortade såklart, men något sånt. Gissa vilken sort undertecknad tillhör? Japp, helt rätt. Nattsudden. Nighty-pants. Jag minns aldrig morgonen. Men däremot kan jag få städ-dille klockan elva på kvällen. Är det så hemskt då? Neeeeeej. Det som är underligt är att min kära mor tillhör utan tvekan den som inte pussar annat än kudden på sena festen. Hur gick det till?

Jag har börjat läsa Timos blogg. Varför? Jag tycker sisådär om hans skrålande låtar. Men hans blogg är ganska trevlig att läsa. Ja, det var väl intressant.

Inga kommentarer: