fredag, mars 23, 2012

En tiger som skäms, jag vet hur det känns



Ja, det finns mycket att gnälla över, det finns mycket som är fel, som vi inte är nöjda med. Men jag måste ändå alltid få tycka att mitt hemland är ett av de finaste länderna jag vet. Förmodligen är det nog det bästa. Med den bästa maten, med det renaste vattnet och en trygghet förunnad få. Är det en fantasi jag lever i? Förmodligen. Men jag tänker inte gnälla på att vi knappt upplevt krig, att man kom på folkhemmet, att jag aldrig känner mig så trygg som här. Och har man varit någon annanstans, omän det bara är i Tyskland i 4 dagar, så är man (jag) oerhört lättad över att komma hem. Därmed inte sagt att det också är skönt att resa härifrån.
Men man ska ju alltid ha något att gnälla på.

Ps. Sedan läste jag en riktigt smart kommentar av någon person som måste ha haft mycket vettigt innanför pannbenet: "Man har inte särskilt mycket tilltro till sin kultur om man tror att den ska försämras eller försvinna av att den blandas med andra kulturer". 

Inga kommentarer: