lördag, april 14, 2012

lördagsirritation, (eller saker som irriterar mig #11)


Jag har snackat om det här med preventivmedel någon gång, vad jag vill minnas, eftersom jag ofta stör mig på att folk säger att vi är så himla jämställda. Jämställda, ska jag påpeka. Den här diskussionen bevisar att vi absolut inte är det.

"En annan anledning till att WHO förra året lade ned ett av sina stora forskningsprojekt, som gått så långt som till en klinisk studie, var att männen som testade det manliga preventivmedlet WHO fått fram klagade på biverkningar som akne, minskad sexlust och depression."

Men ajajaj. Så, om vi snackar p-stav, en del p-piller och p-ringen (som är hyffsat ny) så kan kvinnor då alltså känna bieffekter som:

"Vanliga: Huvudvärk, illamående, akne, migrän, humörförändringar, bröstspänningar, viktökning, minskad sexlust, buksmärtor, ökad vaginal sekretion, klåda i underlivet, svampinfektion. menssmärtor."

Hör ingen som kommer springandes och ska ta bort dessa preventivmedel från marknaden. Men kondomen är fortfarande det enda en kille kan använda som preventivmedel. Och vi är jämställda?
Vilken tur va!