måndag, maj 16, 2011

9 - "gud skapade inte människan, människan skapade gud"

jag har aldrig varit kristen, eller, ska man kanske säga religiös? jag har trott på gud enstaka gånger i mitt liv, och jag vet inte vad/vem gud är. jag kan ha sagt "snälla gud, om du hjälper mig nu så ska jag..." ett par gånger och lyft ögonen mot himlen. för det är väl dit man ska vända sig, om man ska ha tag i honom/henne. jag visste inte bättre.

jag har ingen tro, och jag vet att det låter ju tråkigt. jag tror inte på himlen, jag tror inte på helvetet. jag tror inte att man kommer någonstans när man dör. men tro mig, jag skulle vilja tro. jag tycker bara inte att det låter rimligt. när man dör, är man död. det är slut. vi har en viss tid på oss att göra, ja, vad det nu är vi ska göra, sen är vi klara. det får jag nöja mig med.

religion söndrar, har jag kommit fram till att jag tycker. man skiljer på gud och gud. din och min gud, och vem som har den bästa religionen. religion är verkligen ingenting jag vill ge mig in på. de som har sin, får ha sin. man kan säga sig göra så mycket i religionens namn. i sin guds namn.

en religiös kanadensare sa till mig en gång att han tyckte att det var ointelligent att inte tro på gud, att inte vara religiös. jag visste inte vad jag skulle svara. jag tycker att det är fint att människor kan vända sig till något högre och känna stöd. men jag kan inte det, för jag tror mer på det där att man är sin egen lyckas smed osv. men ointelligent?
man vill känna sig liten, man vill ha något att stödja sig mot. och jag har stunder då jag absolut skulle behöva ett sådant stöd. det finns så mycket annat jag tror på än på just det.

jag tror att vi måste tro, men lite mer på oss själva. och det där med att tillsammans är man mindre ensam, det, det tror jag absolut på.

(läs fler ur 30-dagarslistan)

1 kommentar:

Victor Karlsson sa...

Gud skapade inte människan, människan skapade gud ,men det betyder inte att gud inte finns. Jag tror gud är en känsla som när man kan känna glädje eller sorg. Man kan också skapa en egen gud om man vill.