söndag, maj 22, 2011

saker som irriterar mig #6

människor som inte har tågvett.

jag åker jävligt mycket kollektivt och jag tror inte att folk fattar det där med hur man gör på tåg, bussar, båtar, flyg osv. hur man beter sig mot andra, hur mycket/lite hänsyn man ska ta.

för det första, nattåg. jag har åkt mycket nattåg i mina dagar. speciellt bara nu på senaste tiden. och jag är vad man skulle kunna säga, en troubled sleeper. jag är som jack berger i sex and the city, jag skulle behöva en sån där ljudmaskin med vågor eller något. jag måste alltid eller oftast somna till saker. tv, radio, musik. så på nattåg har jag för vana att ta med mig datorn så jag kan se serier eller filmer tills jag slocknar. på tåg tar du hänsyn till att du ska ha en bra resa. för hur du än gör så kommer folk ha lampan tänd och läsa hela natten, de kommer ha personalfest i kupén bredvid, och de kommer stå i korridoren och snacka skit och deras barn kommer med all säkerhet att skrika. du tar med dig öronproppar och ögonmask och en egen kudde, din pyjamas eller whatever du behöver för att det liksom ska funka för dig. blir du störd är det ditt eget problem. då har du varit slarvig.

inte jag.

för det andra, det där med att folk inte fattar hur man gör när man går in på tåg mitt i natten, nattåg - där alltså folk som oftast sover. surprise surprise! kliver du på klockan två på natten, då sover folk.
då kanske man inte ställer sig med dörren öppen och funderar högt och länge på hur man bäddar på tåg. då håller man käft och hämtar en i personalen och ber dem om hjälp. för annars håller du alla vaken, inklusive dig själv.

trevlig resa.

Inga kommentarer: