onsdag, december 09, 2009

kvällsläsning

istället för att titta på teve på kvällarna har jag börjat läsa. och jag har ett tag läst boken "en riktig våldtäktsman - en bok om samhällets syn på våldtäkt" av katarina wennstam. en sjukt, sjukt bra och vettig bok som alla borde läsa. den borde vara obligatorisk i livet, bara. den handlar om samhällets syn på män, kvinnor, sex, våld. den har inte på något sätt en feministisk inställning, eller lägger skulden på män i allmänhet. jag kan inte förklara. den är så jävla intressant och väcker så många funderingar.

så många diskussioner man haft om våldtäkter, om vad man skulle göra ifall någon man kände, eller om man själv blev våldtagen. diskussioner i argen och ilskan. om hur det är att bli tillsagd att "inte gå ensam när det är mörkt", att känna sig rädd. eftersom jag är tjej, eftersom jag aldrig någonsin skulle kunna sätta mig in i den andra sidan av diskussionen (mäns/pojkars). men denna bok lägger fram allting på ett sådant bra sätt. ur tusen vinklar, ut ett sådant vettigt perspektiv. och visst, jag är ofta förbannad när jag läser. och förvirrad. men fan vad jag är glad att jag läser den.


Inga kommentarer: